„Człowieku, naucz się tańczyć,
bo inaczej aniołowie w niebie nie będą wiedzieć, co z tobą zrobić”
św. Augustyn
Wstęp:
Zajęcia taneczne wspierają rozwój dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, a nawet duchowej.
Taniec rozwija prawidłową postawę ciała, sprawność motoryczną, koordynację i pamięć ruchową, świadomość własnego ciała, orientację czasowo - przestrzenną, szybkość reakcji. Angażując zmysły: słuch, wzrok, dotyk, ruch stymuluje integrację sensoryczną. Ułatwia procesy adaptacyjne, kształtuje poczucie własnej wartości, pewność siebie, samodzielność i komunikatywność. Uczy solidarności, otwartości i współdziałania w grupie. Wpływa na kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, poczucia piękna i estetyki. Rozwija zdolność ekspresji i improwizacji ruchowej, inwencję twórczą oraz kreatywność, pobudza szeroko pojętą działalność artystyczną. Poprzez poznawanie polskich tańców narodowych i regionalnych rozwija się w dziecku poczucie przynależności i tożsamości narodowej oraz wrażliwość na polską kulturę. Zajęcia taneczne wpływają na wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, opierając się na naturalnej potrzebie ruchu.
Ogólne założenia programu:
Program edukacyjny „W KRAINIE TAŃCA” jest przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowany będzie w roku szkolnym 2017/2018, we wszystkich grupach wiekowych. Uwzględnia on zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka zachowując przy tym zasadę stopniowania trudności.
Cele ogólne:
rozwój sprawności ruchowej,
doskonalenie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej przy muzyce,
rozwój orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
kształtowanie estetyki i harmonii ruchu, uwrażliwianie na piękno i wdzięk,
wyrabianie poczucia rytmu, wrażliwości słuchowej,
rozwijanie indywidualnych zdolności tanecznych,
poznanie podstawowych kroków, figur i układów polskich tańców narodowych i regionalnych oraz tańców innych narodów,
kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
wdrażanie do przestrzegania określonych zasad,
rozwijanie świadomości zachowań prozdrowotnych,
budowanie poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.
Cele operacyjne:
orientuje się w schemacie własnego ciała,
odtwarza określone kroki i figury taneczne,
porusza się w wyznaczonej przestrzeni w odpowiednich kierunkach,
stara się, aby jego ruch był płynny i harmonijny,
porusza się w rytm muzyki,
odzwierciedla ruchem zmiany tempa, dynamiki utworu,
rozwija własne zdolności taneczne,
rozpoznaje melodie niektórych polskich tańców narodowych i je nazywa,
rozpoznaje niektóre polskie stroje ludowe,
współdziała z innymi dziećmi w grupie,
przestrzega określonych zasad,
wie, że taniec pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka,
potrafi prezentować własne umiejętności wobec innych,
cieszy się ze swoich osiągnięć.
Metody:
czynnościowa – metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań,
metoda ćwiczeń utrwalających,
oglądowa,
pokaz, przykład,
metody słowne – rozmowa.
Formy:
praca w grupach, zespołach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
literatura,
płyty CD z muzyką,
odtwarzacz CD,
ilustracje,
filmy,
komputer z odtwarzaczem DVD,
karty pracy (do kolorowania),
rekwizyty (np. apaszki, wstążeczki, parasolki, kapelusze, itp.).
Tematyka zajęć tanecznych:
Wrzesień:
Zabawy integrujące grupę – „Bawimy się ruchem i muzyką”.
Tańce integrujące.
Październik:
W krainie deszczowych dźwięków.
Parasole – zabawy taneczne.
Listopad:
Nuka tańca ludowego „Polonez”.
Poznanie strojów ludowych.
Grudzień:
Opracowanie tańca góralskiego do Jasełek.
Zabawy taneczne z nietypowym rekwizytem – chusty, kapelusz.
Styczeń:
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z zastosowaniem wstążki”.
Zajęcia odprężające i relaksacyjne.
Luty:
Muzyka – lek na całe życie.
Bal Karnawałowy.
Marzec:
Nauka tańca ludowego „Polka”.
Zabawy na wiosennej łące.
Kwiecień:
Opracowanie układu muzycznego do muzyki klasycznej.
Udział w konkursie „Smyki tańczą do klasyki.
Maj:
Improwizacje ruchowe do muzyki disco polo.
Areobik – nauka i doskonalenie kroków podstawowych.
Czerwiec:
Nauka podstawowych kroków tańca Cha – cha – cha.
Zabawy taneczne oraz pokaz powyższego tańca z okazji Dnia Rodziny.
Przewidywane działania:
nauka tańców integracyjnych, ludowych i towarzyskich, jak również elementów tańca nowoczesnego,
zabawy muzyczno-ruchowe,
ćwiczenia rytmiczne: marsz, biegi, podskoki w takt muzyki, reagowanie na zmianę tempa i dynamiki,
ćwiczenia rytmiczno – taneczne: cwał, krok dostawny, odstawny, przytup, obrót, ukłon,
improwizacje ruchowe do muzyki,
zajęcia odprężające i relaksacyjne,
układanie wspólnie z dziećmi układów ruchowych do tańców disco polo,
wybór strojów i kostiumów tanecznych,
występy dzieci na imprezach przedszkolnych.
udział w konkursach tanecznych.
Ewaluacja:
Sprawdzanie nabytych umiejętności, czyli ewaluacja będzie się odbywać przede wszystkim na podstawie obserwacji dziecka i jego rozwoju ruchowego w trakcie zajęć. Dodatkowo będą wykonywane zdjęcia utrwalające występy naszych wychowanków podczas różnych imprez przedszkolnych, konkursów tanecznych. Następnym elementem ewaluacyjnym będzie ankieta, którą wypełniać będą rodzice podczas zaplanowanego zajęcia otwartego.
Literatura:
1. Dąbrowska G., Tańcujże dobrze: tańce polskie. Warszawa, WSiP, 1991.
2. M. i M. Kluza – „W Królestwie pór roku”.
3. Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce. Poznań, AWF, 2002.
4. Reichel-Rzepecka S., Od samby do walca wiedeńskiego. Integracyjne formy tańca towarzyskiego. Lublin, KLANZA, 2009.
5. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa, WSiP, 1998.
6. Stadnicki A., Tańce integracyjne. Warszawa, Wydawnictwo APS, 2011.
7. Wróblewska A., Narodowe tańce polskie: poradnik metodyczny. Płock, Wydawnictwo Korepetytor, 2004.