• Ochronka im. Jana Pawła ll
    Przedszkole Niepubliczne
  • Ochronka im. Jana Pawła ll
    Przedszkole Niepubliczne

Program zajęć

 

 „Człowieku, naucz się tańczyć,

 

bo inaczej aniołowie w niebie nie będą wiedzieć, co z tobą zrobić”

 

                                                                      św. Augustyn

 

Wstęp:

Zajęcia taneczne wspierają rozwój dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, a nawet duchowej.

Taniec rozwija prawidłową postawę ciała, sprawność motoryczną, koordynację            i pamięć ruchową, świadomość własnego ciała, orientację czasowo -  przestrzenną, szybkość reakcji. Angażując zmysły: słuch, wzrok, dotyk, ruch stymuluje integrację sensoryczną. Ułatwia procesy adaptacyjne, kształtuje poczucie własnej wartości, pewność siebie, samodzielność i komunikatywność. Uczy solidarności, otwartości i współdziałania w grupie. Wpływa na kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, poczucia piękna i estetyki. Rozwija zdolność ekspresji i improwizacji ruchowej, inwencję twórczą oraz kreatywność, pobudza szeroko pojętą działalność artystyczną. Poprzez poznawanie polskich tańców narodowych      i regionalnych rozwija się w dziecku poczucie przynależności i tożsamości narodowej oraz wrażliwość na polską kulturę. Zajęcia taneczne wpływają na wszechstronny rozwój dziecka   w wieku przedszkolnym, opierając się na naturalnej potrzebie ruchu.

Ogólne założenia programu:          

Program edukacyjny „W KRAINIE TAŃCA” jest przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowany będzie w roku szkolnym 2017/2018, we wszystkich grupach wiekowych. Uwzględnia on zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka zachowując przy tym zasadę stopniowania trudności.

   Cele ogólne:

*    rozwój sprawności ruchowej,

*    doskonalenie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej przy muzyce,

*    rozwój orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,

*    kształtowanie estetyki i harmonii ruchu, uwrażliwianie na piękno i wdzięk,

*    wyrabianie poczucia rytmu, wrażliwości słuchowej,

*    rozwijanie indywidualnych zdolności tanecznych,

*    poznanie podstawowych kroków, figur i układów polskich tańców narodowych i regionalnych oraz tańców innych narodów,

*    kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,

*    wdrażanie do przestrzegania określonych zasad,

*    rozwijanie świadomości zachowań prozdrowotnych,

*    budowanie poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.

Cele operacyjne:

*  orientuje się w schemacie własnego ciała,

*  odtwarza określone kroki i figury taneczne,

*  porusza się w wyznaczonej przestrzeni w odpowiednich kierunkach,

*  stara się, aby jego ruch był płynny i harmonijny,

*  porusza się w rytm muzyki,

*  odzwierciedla ruchem zmiany tempa, dynamiki utworu,

*  rozwija własne zdolności taneczne,

*  rozpoznaje melodie niektórych polskich tańców narodowych i je nazywa,

*  rozpoznaje niektóre polskie stroje ludowe,

*  współdziała z innymi dziećmi w grupie,

*  przestrzega określonych zasad,

*  wie, że taniec pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka,

*  potrafi prezentować własne umiejętności wobec innych,

*  cieszy się ze swoich osiągnięć.

Metody:

*  czynnościowa – metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań,

*  metoda ćwiczeń utrwalających,

*  oglądowa,

*  pokaz, przykład,

*  metody słowne – rozmowa.

Formy:

*   praca w grupach, zespołach,

*   praca indywidualna.

 

Środki dydaktyczne:

*   literatura,

*   płyty CD z muzyką,

*   odtwarzacz CD,

*   ilustracje,

*   filmy,

*   komputer z odtwarzaczem DVD,

*   karty pracy (do kolorowania),

*   rekwizyty (np. apaszki, wstążeczki, parasolki, kapelusze, itp.).

 

Tematyka zajęć tanecznych:

 

Wrzesień:

*  Zabawy integrujące grupę – „Bawimy się ruchem i muzyką”.

*  Tańce integrujące.

Październik:

*    W krainie deszczowych dźwięków.

*    Parasole – zabawy taneczne.

Listopad:

*    Nuka tańca ludowego „Polonez”.

*    Poznanie strojów ludowych.

Grudzień:

*    Opracowanie tańca góralskiego do Jasełek.

*    Zabawy taneczne z nietypowym rekwizytem – chusty, kapelusz.

Styczeń:

*    Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z zastosowaniem wstążki”.

*    Zajęcia odprężające i relaksacyjne.

Luty:

*    Muzyka – lek na całe życie.

*    Bal Karnawałowy.

Marzec:

*   Nauka tańca ludowego „Polka”.  

*    Zabawy na wiosennej łące.

Kwiecień:

*    Opracowanie układu muzycznego do muzyki klasycznej.

*    Udział w konkursie „Smyki tańczą do klasyki.

Maj:

*    Improwizacje ruchowe do muzyki disco polo.

*    Areobiknauka i doskonalenie kroków podstawowych.

Czerwiec:

*    Nauka podstawowych kroków tańca Cha – cha – cha.

*    Zabawy taneczne oraz pokaz powyższego tańca z okazji Dnia Rodziny.

 

Przewidywane działania:

*  nauka tańców integracyjnych, ludowych i towarzyskich, jak również elementów tańca nowoczesnego,

*  zabawy muzyczno-ruchowe,

*  ćwiczenia rytmiczne: marsz, biegi, podskoki w takt muzyki, reagowanie na zmianę tempa i dynamiki,

*  ćwiczenia rytmiczno – taneczne: cwał, krok dostawny, odstawny, przytup, obrót, ukłon,

*  improwizacje ruchowe do muzyki,

*  zajęcia odprężające i relaksacyjne,

*  układanie wspólnie z dziećmi układów ruchowych do tańców disco polo,

*  wybór strojów i kostiumów tanecznych,

*  występy dzieci na imprezach przedszkolnych.

*  udział w konkursach tanecznych.

 

Ewaluacja:

Sprawdzanie nabytych umiejętności, czyli ewaluacja będzie się odbywać przede wszystkim na podstawie obserwacji dziecka i jego rozwoju ruchowego w trakcie zajęć. Dodatkowo będą wykonywane zdjęcia utrwalające występy naszych wychowanków podczas różnych imprez przedszkolnych, konkursów tanecznych. Następnym elementem ewaluacyjnym będzie ankieta, którą wypełniać będą rodzice podczas zaplanowanego zajęcia otwartego.

Literatura:

1.   Dąbrowska G., Tańcujże dobrze: tańce polskie. Warszawa, WSiP, 1991.

2.   M. i M. Kluza – „W Królestwie pór roku”.

3.   Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce. Poznań, AWF, 2002.

4.   Reichel-Rzepecka S., Od samby do walca wiedeńskiego. Integracyjne formy tańca towarzyskiego. Lublin, KLANZA, 2009.

5.   Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa, WSiP, 1998.

6.   Stadnicki A., Tańce integracyjne. Warszawa, Wydawnictwo APS, 2011.

7.   Wróblewska A., Narodowe tańce polskie: poradnik metodyczny. Płock, Wydawnictwo Korepetytor, 2004.